Onze eerste vakantie met baby

Onze eerste mini-vakantie met Doris is een feit! Omdat we tijdens mijn zwangerschap nog geen idee hadden hoe onze eerste zomer met baby eruit zou komen te zien, hadden we niets geboekt voor de zomervakantie. Wel hebben we iedere zomer met mijn familie de luxe om een week een strandhuisje in IJmuiden te huren, via kennissen. We besloten om daar heen te gaan met Doris en maar te kijken hoe dat beviel en hoe lang we zouden blijven. Omdat het strandhuisje maar klein is, reden we iedere avond naar het huis van mijn zus (halfuurtje rijden) om daar te slapen. In mijn blog van deze week neem ik jullie mee naar onze eerste mini-vakantie met baby Doris!

(Wat misschien goed is om te weten is dat we er samen voor hebben gekozen om geen herkenbare foto’s van Doris op social media te plaatsen, en dus ook niet op mijn blog. Als ze later oud genoeg is, mag ze dat zelf beslissen).

Het was wel even wennen voor mij: geen plannen maken in de winter voor de mei- en zomervakantie, geen voorpret, geen boekjes kopen, geen route uitstippelen. Omdat ik vanwege mijn werk in het onderwijs altijd een lange zomervakantie heb, ben ik áltijd op vakantie geweest. Dit jaar was de voorpret natuurlijk van een heel andere orde, onze baby werd geboren in het voorjaar en daarom besloten we om geen plannen te maken voor de zomer en maar te zien of we nog ergens heen zouden gaan.

Toen de zomervakantie begon, begon het bij mij toch wel een beetje te kriebelen en werd ik onrustig. Ik had zin om erop uit te gaan, al was het maar voor een paar dagen. Omdat we met mijn familie de luxe hebben om ieder jaar in de zomer een strandhuisje in IJmuiden te kunnen huren (eerste rij op het strand!) besloten Job en ik om daar samen met Doris een paar dagen heen te gaan. Omdat het slapen te krap werd in het huisje zelf (mijn 2 zussen en neefje waren daar een hele week) konden we slapen in het huis van mijn zus, op een halfuurtje rijden van IJmuiden. Dat is heel goed bevallen op deze manier.

De dag voor vertrek zijn we de spullen gaan pakken. Cliché maar waar, we hadden zóveel spullen mee! Alsof we drie weken weg gingen, in plaats van drie dagen. Koffer met kleding, de kinderwagen, het wipstoeltje, een kleed, speelgoed, boekjes….

Vanuit ons is het ongeveer een uur en drie kwartier rijden naar het huis van mijn zus. Wat heel fijn is, is dat Doris heel makkelijk slaapt in de auto. We waren nog niet vertrokken of ze lag al te slapen, en ze werd pas wakker toen we haar uit de auto haalden. Eenmaal aangekomen bij mijn zus hebben we alles uitgepakt, Doris even laten spelen en geluncht. En daarna op naar het strand!

De eerste dag was het bewolkt en waaide het vrij hard. We zijn dus in het huisje gebleven en hebben gekletst, gelezen en veel met Doris geknuffeld. Een nadeel was dat ze zich tegenwoordig om kan rollen van haar rug op haar buik, waardoor haar wiegje te klein is om in te slapen. Het strandhuisje is te krap voor een campingbedje, dus Doris heeft lekker bij ons op onze borst geslapen. Kan ook, maar echt ideaal is het niet. ’s Avonds ging de wind een beetje liggen en brak de zon door, een mooi moment voor een avondwandeling door de duinen.

Onze draagzak, die we thuis nauwelijks meer gebruiken, kwam op het strand heel goed van pas, deze hebben we veel gebruikt. Ook een hoedje voor Doris was onmisbaar. Degene die ze hier op heeft is extra leuk, deze heb ik namelijk zelf als baby ook gedragen. Mijn moeder heeft ‘m altijd bewaard. Na de wandeling zijn we naar ons logeerhuis gereden en gelukkig sliep Doris de hele nacht door in het campingbedje, waar ze voor het eerst in sliep.

De volgende ochtend zijn we rustig opgestart en naar het bakkertje om de hoek gelopen voor broodjes. Ook al was ik op een bekende plek en in eigen land, dan nog vind ik het leuk om een vakantiegevoel te creëren en daar hoort een lekker ontbijt bij.

Na het ontbijt zijn we weer richting strand gereden en hebben we de verjaardag van mijn zus gevierd. Ook mijn ouders en de hond van mijn zus kwamen richting strandhuis. Helaas ook vandaag nog geen lekker weer en weer veel in het huisje verbleven. Toch geeft alleen het daar zijn al een vakantiegevoel, het niets hoeven (en ook kunnen) doen, dát alleen al is voor mij vakantie. En de zee zien wanneer je uit het raam kijkt, het zijn die kleine dingen die het ‘m doen.

We besloten om nog een dagje te blijven en dat was maar goed ook, want de derde dag was een stralend mooie zonnige dag. Heerlijk om buiten te zijn, met mijn voeten in het zand, en een wandeling te maken naar de zee met z’n drietjes. Doris voor het eerst op het strand. Echt genieten.

Wat vooral fijn is, is om even écht veel tijd te hebben met z’n drietjes. Weg van huis waar altijd wel klusjes liggen om te doen. En ik vond het leuk dat mijn zussen en neefje nu ook drie dagen achter elkaar van Doris konden genieten. Quality time met gezin en familie dus. Plus de zee, ik houd daarvan. Het geeft mij zoveel rust, het zand tussen mijn tenen, het geluid van de golven, de zeemeeuwen op het strand, de frisse zeelucht..

En het wordt denk ik alleen maar leuker. Nu is Doris natuurlijk nog zo klein (bijna vier maanden) dat ze nog niet kan spelen en over de golven kan springen. Deze vakantie hebben we vooral veel gewandeld, geknuffeld, gespeeld en boekjes gelezen. En dat is ons goed bevallen. Zo goed, dat we onze volgende vakantie alweer geboekt hebben. Over een maand gaan we met z’n drietjes voor een lang weekend naar Zeeland, Domburg. Ik kijk er nu al naar uit!

Dit was een impressie van onze eerste mini-vakantie met Doris. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen. Tot volgende week vrijdag 12:00u, dan is het weer tijd voor ‘Moois van…augustus!’