Weekendje weg: Ameland

Voor zijn verjaardag gaf ik mijn vriend een weekendje weg naar Ameland. Een eiland waar hij in zijn jeugd weleens is geweest, ik nog nooit, en het leek me de ideale plek om eens even een heel weekend alleen maar te doen waar we zin in hadden. Dat is goed gelukt! In mijn blog van deze week neem ik jullie mee naar Ameland, de conclusie kan ik alvast verklappen: het is echt een aanrader!

DAG 1
Op vrijdag vertrokken we vanuit Eindhoven naar Holwerd, waar de boot vertrok. Van te voren hadden wij zowel het parkeerticket als de tickets voor de boot gekocht, dat is wel een aanrader. Een flinke reis met de auto, bij de haven zagen we net de boot vertrekken en moesten we een uurtje wachten. Geen straf, want er zat een cafeetje waar we een koffie gedronken hebben. Daarna de boot op en op naar Ameland. Het was prachtig weer die dag: koud, maar een stralend blauwe lucht. We zijn lekker buiten op het dek gaan staan en na 45 minuten kwamen we aan op Ameland.

Doordat je met de boot reist, heb je meteen het vakantiegevoel te pakken. Bij aankomst stond de bus al klaar en die bracht ons naar ons hotel in Buren: Strandhotel Buren aan Zee. Een auto heb je dus eigenlijk niet nodig hier. Heel vriendelijk werden we ontvangen in het hotel en we werden naar onze suite gebracht, een mooie kamer met zithoek, eethoek en keuken, én met een prachtig uitzicht op zee.

Heel veel meer hebben we deze dag niet gedaan. We zijn nog even iets gaan drinken in een strandtent, wat gelezen op de kamer en daarna zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Op loopafstand van ons hotel zat restaurant StrAnders. Een prima keuze, we hebben lekker fish and chips op en de bediening en sfeer in het restaurant was prettig. Daarna weer lekker terug naar ons hotel en een paar afleveringen van The Killing gekeken, seizoen 2, onze nieuwe verslaving.

DAG 2
Dit was onze eerste (en enige) volledige dag op Ameland. Na een heerlijk ontbijt in het hotel, met verse broodjes, allerlei lekker beleg en vers fruit, besloten we fietsen te huren om het eiland te verkennen. Echt een aanrader, dé perfecte manier om iets van het eiland te zien en omdat Ameland niet zo groot is, fiets je zo het eiland rond. Op de heenweg kozen we voor de route door de duinen, af en toe best een flinke klim (ook door de wind tegen), maar het was zeker de moeite waard. Wát mooi om zo midden in de natuur te fietsen en af en toe te stoppen om naar het uitzicht te kijken of een stukje over het strand te lopen. Het eerste dorpje waar we terecht kwamen was Nes. Hier parkeerden we onze fietsen en besloten we een kleine strandwandeling te maken.

Wat ik mooi vond is dat het strand nog zo puur natuur is. Geen hotels, geen huisjes of heel veel strandtenten. Het enige wat je ziet is strand, duinen en één strandtent. Bij die ene strandtent zijn we natuurlijk wel even gaan zitten voor een lekkere warme chocolademelk met slagroom én een appeltaartje.

Hierna konden we er weer even tegenaan en kwamen we via Ballum terecht in Hollum, het dorpje op de punt van Ameland. Hollum staat bekend om zijn vuurtoren en hier zijn we natuurlijk even heen gefietst.

Nu we de hele weg van Buren naar Hollum door de duinen hadden afgelegd, fietsten we de terugweg langs de dorpjes. We hadden al gelezen dat Hollum een gezellig dorpje was en dat bleek ook zo te zijn. We parkeerden onze fietsen en gingen eerst even lekker lunchen. Dit deden we bij een erg gezellig lunchtentje: Tante An. Ik ging voor een broodje geitenkaas, en vriendlief voor een broodje met gerookte zalm en tonijn. Érg lekker, zeker een aanrader als je in Hollum bent. Er zit ook een leuk winkeltje bij dit café.

Nadat we uitgegeten waren liepen we nog een rondje door Hollum. Een echt gezellig, kneuterig dorpje, met héél oude huisjes. Omdat het een week voor Sinterklaas was, was het dorpje ook gezellig versierd en hingen er overal juten zakken aan de lantaarnpalen. Heel sfeervol.

Eigenlijk was het daarna al best laat en besloten we om weer via de dorpjes terug te fietsen naar ons hotel. Van Ballum en Nes hebben we dus niet heel veel gezien. Door de wind mee waren we lekker snel weer terug en hadden we nog even tijd in het hotel voordat we weer op pad gingen naar het restaurant. Voor deze avond hadden we een tafeltje gereserveerd bij ’t Koaikers Huus, hier hadden we goede verhalen over gelezen. Na een spannende fietstocht in het pikkedonker (best eng! Zeker na een paar afleveringen van The Killing…) kwamen we aan bij dit ontzettend leuke en gezellige restaurant. Ondanks dat het echt in de middle of nowhere lag, was het helemaal vol en was het maar goed dat we gereserveerd hadden. We gingen voor een 3-gangen verrassingsmenu en dat was een goede keuze. Écht heerlijk gegeten en lekker lang getafeld.

Vooraf kregen we een pompoensoepje, brood en een geitenkaasmousse. Daarna echt een superlekkere eendenborst met allerlei lekkere garnituur, zoals aardappeltjes, frietjes, rabarber, spitskool, salade. Alles ging op! En tot slot deelden we samen panna cottta en tiramisu.

DAG 3
En toen zat ons heerlijke weekend er alweer op. Na wederom het heerlijke ontbijt was het tijd om de bus, boot en auto te pakken en weer richting Eindhoven te gaan. Ditmaal niet op het dek, maar lekker warm binnen en speelden we een potje Yahtzee. Dat gaf ook wel aan hoe fijn dit weekend was, echt tijd voor elkaar, veel buiten geweest in een prachtige omgeving, heerlijk gegeten en eindelijk de rust om te lezen, series te kijken en spelletjes te spelen. Iets wat we graag doen, maar waar we thuis te weinig tijd voor vrij maken. Dat is dus precies ons voornemen voor thuis: meer tijd nemen om te ontspannen. En lukt dat niet? Dan gaan we gewoon heel snel weer terug naar Ameland!

Fijn weekend & tot volgende week!